BOSSE, Abraham. Tratado da Gravura. Edusp, São Paulo, 2025.
BOSWELL, Laura. Linocut and reduction printmaking - design and techniques. Marlborough: The Crowood Press Ltd, 2022.
BURTI, Marco; LETYCIA, Anna (orgs). Gravura em Metal. Edusp / Imprensa Oficial do Estado, São Paulo, 2002.
CAMARGO, Iberê. A Gravura. Porto Alegre: Sagra-DC Luzzatto, 1992.
CLÍMACO, José C. T. D. S. A Gravura em Matrizes de Plástico. Goiânia: UFG, 2004.
COSTELLA, Antonio F. Breve História Ilustrada da Xilogravura. Editora Mantiqueira, Campos do Jordão, 2003.
COSTELLA, Antonio F. Introdução à Gravura e à sua História. Editora Mantiqueira, Campos do Jordão, 2006.
DALTON, Mary. Expressive printmaking: a creative guide. Marlborough: The Crowood Press, 2022.
DASILVA, Orlando. A arte maior da gravura. São Paulo: Edição Espade, 1976.
DASILVA, Orlando. De Colecionismo – Graphica. Edição revisada. Governo do Estado do Paraná, Secretaria de Estado de Cultura. 1990. 114 p.
FERREIRA, ORLANDO D. C. IMAGEM E LETRA - INTRODUÇÃO À BIBLIOGRAFIA BRASILEIRA E A IMAGEM GRAVADA. SÃO PAULO: EDUSP, 1994.
FERREIRA, Orlando da Costa. Imagem e Letra. Edusp, São Paulo, 1994.
FICK, Bill; GRABOWSKI, Beth. Printmaking: a complete guide to materials & processes. Second Edition. ed. London: Laurence King Publishing, 2023.
HUGHES, Ann D´arcy; VERNON-MORRIS, Hebe. The Printmaking Bible – Revised Edition. The Chronicle Books, 2023.
JORGE, Alice; GABRIEL, Maria. Técnicas da Gravura Artística. Livros Horizonte, Lisboa, 2ª edição, 2001.
MACKENZIE, SUZIE. MAKING COLLAGRAPH PRINTS. MARLBOROUGH: THE CROWWOD PRESS, 2022.
MARTINS, Itajahy. Gravura Arte e Técnica. Fundação Nestlé de Cultura, São Paulo, 1987.
MAYER, Ralph. Manual do Artista. Martins Fontes, São Paulo, 2ª edição, 1999.
MOTTA, Edson; SALGADO, Maria L. G. O Papel - Problemas de Conservação e Restauração. Petrópolis: Museu de Armas Ferreira de Cunha, 1971.
NAKASHIMA, George. The Soul of a Tree. In: ADAMSOM, Glenn The Craft Reader. Londres: Bloomsbury Visual Arts, 2010.
OLDFIELD, Vicky. Mixed-Media - Collagraph prints. Marlborough: The Crowood Press Ltd, 2022.
OSTROWER, Fayga. Acasos e criação artística. 1ª Edição. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 2013.
OSTROWER, Fayga. Criatividade e Processos de Criação. Editora Vozes, Petrópolis, 30ª edição, 2014.
PEREIRA, Andréa F. Madeiras Brasileiras - Guia de combinação e substituição. 2ª Edição. ed. São Paulo: Blucher, 2020.
PETTERSSON, Jan. Printmaking in the Expanded Field. Oslo: Oslo National Academy of the Arts. 2015. p. 395.
PLA, Jaime. Técnicas del Grabado Calcográfico y su estampación con unas notas sobre bibliofilia. Barcelona: Editorial Gustavo Gili S.A., 1956.
READ, Herbert. A educação pela arte. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
ROSS, John; ROMANO, Clare; ROSS, Tim. The Complete Printmaker: Techniques, traditions, Innovations - revised and expanded edition. New York: The Free Press, 1990.
SAX, David. A vingança dos analógicos: por que os objetos de verdade ainda são tão importantes. 1ª Edição. ed. Rio de Janeiro: Anfiteatro, 2017.
SENNETT, Richard. O Artífice. 5ª Edição. ed. Rio de Janeiro: Editora Record, 2019.
SILVA, Oswaldo P. D. Gravuras e Gravadores em Madeira. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional, 1941.
SMITH, Alan. Etching – a guide to traditional techniques. The Crowood Press Ltd, 2020.
VOLLMER, April. Japanese Woodblock - Print Workshop. First Edition. ed. New York: Crown Publishing Group, 2015.